czwartek, 31 marca 2011

Coś z własnego podwórka czyli MPZP

Faktem jest, że od dłuższego czasu nic nie napisałem, lecz jako osoba pracująca i zapracowana nie zawsze mam czas na tę formę aktywności. Teraz po przerwie zacznę nietypowo - przedstawię pokrótce działalność obywatelską, którą miałem szczęście wykazać w ciągu ostatnich kilku dni:

            Jakieś dwa tygodnie temu na drzwiach wejściowych do mojego bloku pojawiła się informacja o konsultacjach w sprawie uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla położonego nieopodal terenu byłej kopalni Kleofas. Informacja ta była opatrzona rysunkiem, przedstawiającym projekt owego planu. Gdy go zobaczyłem włosy mi się zjeżyły. Nowy układ drogowy nie rozwiązywał prawie żadnych problemów rejonu oraz nie przewidywał istnienia łącznika drogowego, który aż się prosi o wykonanie. Dlaczego postanowiono budować drogi równoległe do torów kolejowych, podczas gdy problemem jest ich przekraczanie; o to postanowiłem spytać osobiście podczas dyskusji publicznej w urzędzie miasta. Klikając TUTAJ, możecie się zapoznać z dokumentacją i mapami ze strony urzędu miasta.
            Jak okazało się na miejscu plan zagospodarowania tej okolicy jest uchwalany już blisko trzy lata. Jednak do tej pory go nie uchwalono, gdyż nie udało się dojść do porozumienia z okolicznymi mieszkańcami, którzy ciągle wnoszą zastrzeżenia. Niestety z powodu braku czasu, nigdy wcześniej nie miałem okazji brać udziału w tego typu dyskusji więc nie znałem całego "dramatyzmu sytuacji".
             Konkluzją tego spotkania są dwa pisma, które złożyłem dziś w urzędzie miasta. Początkowo miało być tylko jedno, lecz jak się okazało proponowane przeze mnie rozwiązanie wykracza nie tylko poza omawiany obszar, ale także poza Osiedle Witosa, dlatego poprawki zgłosiłem również do studium uwarunkowań i kierunków rozwoju przestrzennego miasta Katowice. Ustawowo, powinienem otrzymać odpowiedź do miesiąca czasu.
            Oto pismo w którym zawarłem wszelkie wnioski które wypływają z dyskusji nad projektem MPZP:






Dotyczy projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ulicy Obroki w Katowicach



Chciałbym zgłosić zastrzeżenia do proponowanych rozwiązań miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w kwestiach układu drogowego oraz planowanego przeznaczenia działek. Poniższe zastrzeżenia ze względu na ponadlokalny zasięg, zostają także zgłoszone do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice.


UKŁAD DROGOWY:
Proponowana przez Urząd Miasta Katowice zmiana przebiegu ulicy Obroki wraz z budową dróg zbiorczych 1 i 2 jest bezcelowa. W ten sposób wprowadza się kosztowne zmiany w istniejącej relacji wschód-zachód, podczas gdy zmiany te są niepotrzebne a relacja ta jest obecnie w pełni zaspokojona. Niepotrzebna jest estakada planowana w miejscu wiaduktu kolejowego toru wyciągowego Kopalni Kleofas. Proponowany układ drogowy przy sporych nakładach finansowych spowoduje minimalne korzyści dla ruchu kołowego i mieszkańców. Nadal jednak będzie kierować ruch na ulicę Bocheńskiego, która przez błędy projektowe jest notorycznie zakorkowana i omijana przez kierowców. Niech świadczy o tym fakt, że kto może, zamiast jechać ulicą Obroki do Bocheńskiego i dalej na północ, wybiera trasę przez Wiśniową i dalej Gliwicką. Oprócz tego zaproponowany przez UM miasta rozkład dróg jest przypadkowy, chaotyczny i nie respektuje żadnych osi urbanistycznych.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje natomiast poprawy relacji północ-południe, która obecnie jest największym problemem tego obszaru. Dlatego chciałbym zaproponować rozwiązanie alternatywne, które nie tylko udrożni przejazd w osi północ-południe, ale także umożliwi przyszły rozwój transportu zbiorowego, umożliwi również optymalny dostęp do terenów inwestycyjnych oraz pozwoli stworzyć logiczną siatkę ulic w tym regionie i wpłynie pozytywnie na spójność miasta. Rozwiązanie to wykracza poza granice miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a skalą i skutkami ingerencji w ruch obejmuje teren trzech dzielnic oraz węzeł Drogowej Trasy Średnicowej. Z tego powodu propozycja ta została złożona również do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Katowice.

Obecnie rejon ulic Witosa, Obroki i Kossutha jest notorycznie zakorkowany przez pojazdy poruszające się z północy na południe i południa na północ. Jedynym łącznikiem jest tutaj ulica Wiśniowa. Nie jest ona w stanie przyjąć takiego wzmożonego ruchu. Nie jest też możliwe zwiększenie jej przepustowości. W godzinach szczytu ulica osiąga takie napełnienie, że na jeden cykl zmiany świateł przejeżdża tylko kilka pojazdów, gdyż na więcej po prostu nie ma miejsca.
Lekarstwem na to jest wykonanie krótkiego (poniżej 300 metrów) łącznika drogowego pomiędzy ulicami Witosa oraz Mieszka I. Powinna być to miejska ulica zrealizowana najlepiej jako dwujezdniowa dwupasmowa, koniecznie z zarezerwowanym pasem terenu pod linię tramwajową (po stronie zachodniej ewentualnie pomiędzy jezdniami). W ramach jej realizacji konieczna jest budowa wiaduktu kolejowego o szerokości trzech torów. Jest to idealne miejsce na stację kolei podmiejskiej (ewentualne przeniesienie stacji Załęże). Droga taka zapewni łatwy transport pomiędzy DTŚ, osiedlami Witosa i Tysiąclecia, poprawi znacznie obsługę relacji północ-południe (nie tylko dla pojazdów, ale także dla pieszych, gdyż w tym rejonie legalne pokonanie torów nie jest możliwe) oraz przyczyni się do znacznego zmniejszenia ruchu na ulicy Wiśniowej oraz Gliwickiej w strefie ścisłej zabudowy. Oprócz tego poprawi się jakość połączeń autobusowych w tamtym rejonie (np 138, 238, 109) gdyż autobusy przestaną stać w korkach, powstanie możliwość budowy linii tramwajowej wzdłuż ulicy Witosa oraz dogodne miejsce na stację szybkiej kolei miejskiej wraz z węzłem przesiadkowym (autobus, tramwaj, pociąg). Taka siatka ulic ma też szansę zaktywizować tereny wokół torów kolejowych, które z powodu braku połączeń drogowych do tej pory miały niską wartość i stały puste. Nowe połączenie przyczyni się także znacząco do poprawy spójności miasta. Oprócz wymienionych wyżej plusów ruch towarowy w stronę hal handlowych Obroki ominie większość terenów zamieszkałych oraz wiecznie zakorkowaną Bocheńskiego. Zamiast tego możliwy będzie zjazd bezpośrednio z DTŚ, bądź też z Obroki z ominięciem większości terenów zamieszkanych.

O logice budowy tego łącznika niech świadczy też umiejscowienie zjazdów z Drogowej Trasy Średnicowej, które znajdują się idealnie w osi ulicy Witosa. Wskazuje to na fakt, że drogi te miały się w przyszłości połączyć. Omawiany łącznik przyczyni się na tyle do skomunikowania osi północ - południe, że śmiało może zastąpić proponowaną zachodnią obwodnicę Osiedla Witosa (pomiędzy DTŚ a A4), której realizacja budzi sprzeciw sporej części mieszkańców.

W śladzie proponowanej przeze mnie drogi nie znajdują się żadne większe budynki. Od strony Osiedla Witosa na terenie proponowanej przeze mnie drogi powstał market Lidl. Jednak sam budynek nie znajduje się bezpośrednio w śladzie proponowanej drogi. Skrzyżowanie zrealizowane do obsługi sklepu po drobnych modernizacjach nadaje się idealnie do budowy omawianego łącznika. Nowa droga musiałaby przechodzić po części przez teren marketu oraz od strony Tysiąclecia przez teren Młodzieżowego Domu Kultury. Warto zaznaczyć, że droga powstałaby w większości w śladzie napowietrznej linii energetycznej. Droga 1KDZ 1/2 powinna albo zaczynać się od skrzyżowania z proponowaną przeze mnie ulicą, albo się z nią krzyżować. Wobec proponowanego przeze mnie rozwiązania, zaproponowany przez UM łuk drogi łączący ul. Obroki z drogami 1KDZ 1/2 i 2 KDZ 1/2 jest zbędny, przyczynia się jedynie do rozbicia osi ulicy i wprowadzenia chaosu w układzie przestrzennym.


PRZEZNACZENIE DZIAŁEK:
Jednoznacznie sprzeciwiam się powstaniu stacji benzynowej przy ulicy Obroki. Jest to obiekt, który nie wnosi nic w rozwój przestrzenny okolicy. Zamiast tego, razem z proponowanymi ekranami akustycznymi i estakadą przypieczętują autostradowy charakter zabudowy. Taki charakter jest odpowiedni tylko dla zmotoryzowanych, którzy widzą okolicę bardzo wyrywkowo i tylko przez kilka sekund. Tym czasem uważam, że obszar ten powinien przede wszystkim służyć okolicznym mieszkańcom. Powinni się tam dobrze czuć i znaleźć miejsce do spędzania czasu
Działki pomiędzy ulicą Wiśniową a ulicą proponowaną przeze mnie powinny być tak zagospodarowane, aby generować tam ruch ludzki i scalić tę część miasta rozbitą torami kolejowymi. Dlatego proponuję rozbudowę tam stacji kolejowej wraz z węzłem przesiadkowym, infrastrukturą towarzyszącą, ewentualnie z parkingami typu Park&Ride. Od strony ulicy Obroki powinny znaleźć się budynki z funkcjami usługowymi i handlowymi, które ożywiłyby ulicę i stworzyłyby przeciwwagę dla okolicznych marketów (Lidl, Rabat, Auchan). Za nimi odseparowane od ruchu powinny znaleźć się budynki wielorodzinne średniej wielkości (około 4 pięter, być może TBS-y). Zabudowania Kopalni Kleofas powinny zostać zaadoptowane dla nowych funkcji tak, aby w jak największym stopniu były chronione przed wyburzeniem jako świadectwo historii osiedla i regionu.

POZIOMY HAŁASU:
            Jako mieszkający bezpośrednio w sąsiedztwie ulicy Obroki nie zgadzam się z opinią części mieszkańców, o wyjątkowo uciążliwym hałasie pochodzącym z tego ciągu komunikacyjnego. Według mnie ulica Obroki nie powoduje żadnych nadmiernych uciążliwości. Dlatego też, chciałbym stanowczo sprzeciwić się jakimkolwiek planom budowy w tym rejonie ekranów dźwiękochłonnych. Konstrukcje takie niszczą urbanistykę miasta, wprowadzają sztuczne podziały, obniżają estetykę i ograniczają przestrzeń do życia. Postawienie wielkiej ściany wzdłuż zwykłej ulicy odgrodzi nas od świata a osiedle straci jeden ze swoich atutów - przestrzeń. Zamiast tego proponuję w newralgicznych miejscach zagęścić i ucywilizować pas zieleni wzdłuż ulicy, tak by pełnił rolę bufora dla znajdujących się za nim budynków. Budowa proponowanej przeze mnie drogi spowoduje znaczne zmniejszenie ruchu na ulicy Obroki, więc budowa ekranów będzie jeszcze bardziej bezcelowa.
Umieszczanie ekranów przy każdej ulicy prowadzi do sytuacji patologicznej, w której całe miasto będzie poszatkowane setkami ścian. Stosowanie tego typu konstrukcji uzasadnione jest jedynie przy trasach gdzie ruch odbywa się z prędkością znacznie przekraczającą prędkość w terenie zabudowanym. Jeśli przy ulicy Obroki miałyby powstać ekrany akustyczne, to tak samo trzeba by ekrany postawić w całym śródmieściu, na ulicach: Sokolskiej, Mickiewicza, Słowackiego, Francuskiej, Powstańców, Wojewódzkiej i wielu innych. Tam przecież ruch jest znacznie większy i bardziej uciążliwy.


PROPONOWANA ESTAKADA W CIĄGU ULICY OBROKI:
            W zaproponowanym przez Urząd Miasta projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscu południowego wiaduktu kolejowego nad Ulicą Wiśniową, Ulicę Obroki z ulicą 2KDZ 1/2 połączyć ma estakada. Jest wiele argumentów przemawiających przeciwko powstaniu estakady: Estakady są obiektami bardzo aspołecznymi. Jako przykład niech posłuży estakada nad ulicą Bracką. Pod nią znajdują się dzikie śmietniki, „osiedla” i „toalety” dla bezdomnych, oraz załatwiane są różne dziwne interesy. Ewidentnie nie jest to typ obiektu, który powinien znajdować się tak blisko stref mieszkalnych. Przy realizacji zaproponowanego przeze mnie łącznika drogowego można całkowicie zrezygnować z budowy estakady.


MAPA:



ZDJĘCIE SATELITARNE:


Legenda:
Niebieskie – Proponowana przeze mnie droga
Zielone – Proponowana linia tramwajowa
Czerwone – Wiadukt kolejowy
Fioletowe – Stacja Szybkiej Kolei Miejskiej